lzs.lv


Zaļo un zemnieku savienības (ZZS) Saeimas frakcija ceturtdien, 12.oktobrī, neatbalstīja parlamentā iesniegtos grozījumus Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā, jo uzskata, ka likumprojekta normas attiecībā uz OCTA nepieciešamību transportlīdzekļiem, kuri nepiedalās ceļu satiksmē ir neadekvātas.

 

Acīmredzot Finanšu ministrijas ierēdņi nav pietiekami iedziļinājušies jautājuma būtībā un neizprot reālo situāciju tautsaimniecības nozarēs. Tā vietā, lai domātu par mūsu lauksaimnieku interesēm efektīvi saimniekot un tādējādi veicinot tautsaimniecības izaugsmi kopumā, likumprojekts paredz nepamatotu papildus maksājumu piemērošanu, – tā balsojumu Saeimas sēdē pamatoja ZZS valdes priekšsēdētājs Armands Krauze.

 

ZZS Saeimas deputāti norāda, ka OCTA likuma piedāvātie grozījumi ir nepatīkams pārsteigums, par to nav bijušas pietiekamas diskusijas ar sabiedrību un nevalstiskajām organizācijām. Likumprojekta anotācijas sadaļā “Sabiedrības līdzdalība un komunikācijas aktivitātes” ir norādīts, ka notikušas konsultācijas ar Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroju un Konsultatīvo padomi, kas izveidota saskaņā ar OCTA likuma 49.panta pirmo daļu, taču daudzu tautsaimniecības nozaru, piemēram, lauksaimniecības, mežsaimniecības un citu nozaru nevalstisko organizāciju pārstāvji nebija iesaistīti likumprojekta apspriešanas gaitā. 

 

“Mēs uzskatām, ka gan sabiedrības līdzdalības gaitā, gan konsultatīvā padomē nav ievērota sabalansēta pārstāvniecība starp apdrošinātāju pārstāvjiem un citu, jo īpaši ražojošo tautsaimniecības nozaru pārstāvjiem. Sabiedrības līdzdalība likumprojekta izstrādes gaitā ir bijusi formāla un šobrīd likumprojektā dominē apdrošinātāja lobiju organizāciju intereses,” norādīts balsojuma motivācijā.

 

Likumprojektu ZZS arī neatbalstīja, jo nepiekrīt, ka Eiropas institūciju lēmumi un norādījumi, šajā gadījumā Eiropas Savienības Tiesas spriedums, bez ierunām tiek iestrādāti Latvijas tiesību normās, neņemot vērā iespējamo elastību ieviešanas interpretācijā. “Ir nesamērīgi pieņemt esošo likumprojektu, jo tajā iestrādāta prasība nodrošināt OCTA arī transporta līdzekļiem, kuri nekad nepiedalīsies ceļu satiksmē, piemēram, kūdras ieguves kombainam, kas pārvietojas pa purvu ar ātrumu viens kilometrs stundā. Šādai un līdzīgai traktortehnikai un iekārtām jau šobrīd ir apdrošināšana un prasība papildus nodrošināt OCTA radīs papildus izdevumus un zaudējumus daudzām tautsaimniecības nozarēm, bet tajā pašā laikā nodrošinās drošu peļņu apdrošināšanas kompānijām,” akcentē ZZS.

 

“Mums – Saeimas deputātiem ir jāizmanto savas iespējas, jāaizstāv un jāsabalansē tautsaimniecības nozaru un iedzīvotāju intereses, jāaizstāv nacionālās intereses, tādēļ mēs neatbalstījām šo ierēdņu sagatavoto OCTA likumprojektu,” atzīst A.Krauze.

 

Pret likumprojekta nodošanu izskatīšanai Saeimas komisijā balsoja 85 deputāti. Līdz ar to likumprojekts ir noraidīts.