lzs.lv


Lai vienotos par tranzīta koridoru attīstīšanas iespējām un definētu turpmākos soļus šim uzdevumam, satiksmes ministrs Uldis Augulis tikās ar Ukrainas, Turcijas un Ķīnas transporta ministriju vadību. Tikšanās notika Starptautiskā transporta foruma sammita laikā, kas no 25. līdz 27. maijam risinās Leipcigā, Vācijā.

Satiksmes ministrs informēja, ka ar Ukrainas infrastruktūras ministra pirmo vietnieku Volodimiru Korņijenko tika panākta vienošanās par to, ka Latvijas, Igaunijas un Baltkrievijas dzelzceļa un loģistikas uzņēmumu eksperti tiksies Ukrainā un apspriedīs konteinerkravu formēšanas jautājumus Odesas vai Iļjičevskas ostā. Septembrī vai oktobrī konteinervilciena „Zubr” popularizēšanai tiks rīkota tā prezentācija Stambulā, Turcijā, kurā aicinātas piedalīties visas iesaistītās puses. Uz šo pasākumu Turcijas transporta un komunikācijas ministrs Mehmets Habiba Soluka apņēmās uzaicināt plašu ieinteresēto Turcijas uzņēmumu loku, kā arī Ziemeļvalstu pārstāvjus, lai iepazīstinātu ar konteinervilciena izmantošanas iespējām. Viņš arī uzsvēra, ka turki ir ļoti ieinteresēti atbalstīt Latvijas centienus attīstīt „Zubr”.

Savukārt Ķīnas transporta ministra vietnieku Gao Hongfengu Augulis iepazīstināja ar Latvijas priekšrocībām kravu tranzīta nodrošināšanā starp Ķīnu un Eiropu. Ministrs apliecināja Latvijas uzņēmēju interesi piedalīties Ķīnas preču transportēšanā gan pa sauszemi, gan jūru. Augulis aicināja jau drīzumā uzsākt regulāru kravu transportēšanu no Ķīnas uz Eiropas Savienību (ES) pa autoceļiem un dzelzceļu. Tāpat viņš uzsvēra Latvijas ostu iespējas piedalīties tranzīta plūsmas organizēšanā uz Krieviju un NVS valstīm.

Šobrīd starp Latviju un Centrālāzijas valstīm kursē ES vienīgais regulārais konteinervilciens „Baltica–Transit”, kurš savieno Baltijas valstu ostas ar Kazahstānu, Kirgizstānu, Tadžikistānu un Uzbekistānu. „Lai nodrošinātu, ka „Baltica-Transit” ar kravām regulāri kursē abos virzienos, ir nopietni jāizvērtē iespējas tā maršrutu pagarināt līdz Ķīnas Rietumu provincei Urumči,” uzsvēra Augulis. Ķīnas pārstāvis informēja satiksmes ministru par infrastruktūras attīstību Ķīnas teritorijā, tai skaitā ātrgaitas maģistrāli no Austrumiem uz Rietumiem, un apliecināja vēlmi meklēt iespējami efektīvākos tranzīta ceļus preču nogādāšanai Eiropā. „Mūsu uzdevums ir Austrumu kolēģiem parādīt Latvijas ģeogrāfiskās priekšrocības tranzīta nodrošināšanai multimodālajos transporta koridoros,” akcentēja satiksmes ministrs.

Augulis tika uzaicināts uz Ķīnu, lai tiktos ar Ķīnas transporta ministru un turpinātu iesāktās sarunas transporta koridora attīstīšanai.

Satiksmes ministrs ar Ukrainas, Turcijas un Ķīnas ministriju pārstāvjiem un diplomātiem ir ticies jau iepriekš. Pagājušajā nedēļā Satiksmes ministrijā viesojās Turcijas transporta un komunikācijas ministrijas valsts sekretāra vietnieks Suats Hairi Aka, kas atzina, ka turkiem ir liela interese sūtīt savas eksporta preces Skandināvijas virzienā. Ja konteinervilciens „Zubr” bez pārkraušanas, izmantojot dzelzceļa prāmi Melnajā jūrā, pārvadātu kravas no Baltijas vai Skandināvijas valstīm līdz Turcijai un perspektīvā pat Indijai, turkiem tas varētu šķist ļoti pievilcīgs piedāvājums. Tāpat viņiem varētu būt saistoša arī iespēja konteinervilcienam pievienot specializētas dzelzceļa platformas kravas autotransporta pārvadājumiem.

STF sammits tiek rīkots reizi gadā, un šogad tā tēma ir „Transports sabiedrībai”. Pasākums pulcē ministrus, biznesa līderus, pētniekus un nevalstisko organizāciju pārstāvjus no 52 valstīm.

Elīna Balgalve
Satiksmes ministrijas sabiedrisko attiecību speciāliste
Tālrunis: 67028274, e-pasts: elina.balgalve@sam.gov.lv