Valsts uzņēmums “Latvijas Dzelzceļš” (LDz) turpina attīstīt savus projektus un situācija koncernā kopumā ir diezgan stabila, otrdien modernizētā Rīgas Šķirotavas stacijas šķirotavas uzkalna atklāšanas pasākumā sacīja satiksmes ministrs Uldis Augulis. “Kopumā LDz savus projektus un dzelzceļu attīsta, un no savas puses Satiksmes ministrijas (SM) vārdā arī turpināsim tālāk atbalstīt, lai mūsu dzelzceļš būtu vismaz labākais Baltijā,” pauda Augulis.
Augulis žurnālistiem teica, ka Rīgas Šķirotavas stacijas šķirotavas uzkalna modernizācija ir viens no soļiem, lai uzlabotu kravu apstrādes apmēru. “Kravu apstrāde arī uzņēmējiem ir interesanta, lai tas notiktu pēc iespējas ātrāk un droši. (..) Protams, liels darbs dzelzceļam ir piesaistīt aizvien vairāk kravu. Ja mēs paskatāmies šā gada janvārī, [kravu] kritumi ir diezgan lieli pret iepriekšējo gadu. Protams, skatīsimies ceturkšņa ietvaros, kā tas viss ir kopumā noticis. Taču, ja mēs paskatāmies uz LDz koncernu kopumā, tad situācija ir diezgan stabila,” norādīja ministrs, piebilstot, ka, neraugoties uz kravu kritumu, pirmos mēnešus uzņēmums ir spējis strādāt ar peļņu. Viņš piebilda, ka Latvijas tautsaimniecības attīstībai ir svarīgi kāpināt kravu apgrozījumu, jo apstrādes kapacitāte uzlabojas. “Šorīt pārrunājām [ar LDz vadību] visus stratēģiskos jautājumus, gaidām no Pārresoru koordinācijas centra atbildi par dzelzceļa stratēģiju līdz 2020.gadam, kas mazliet ir iekavējusies. (..) Droši vien liksim šo jautājumu uz Ministru kabinetu, lai tas ātrāk virzās uz priekšu, jo no tā ir atkarīgi gan dzelzceļa attīstības projekti, gan dividenžu jautājums, kā un kādā veidā tās tiek izmantotas – vai dzelzceļa infrastruktūras uzlabošanai vai kā citādāk,” sacīja Augulis. Satiksmes ministrs piebilda, ka LDz modernizētais Rīgas Šķirotavas stacijas šķirotavas uzkalns nekonkurēs ar kravu pārkraušanas termināli Krievu salā, bet abi projektu papildinās viens otru.
Tāpat Augulis atklāšanā pastāstīja, ka šķirotavas uzkalna modernizācija ir liels notikums visai Latvijai, jo šāda veida līdz galam pabeigts uzkalns ir vienīgais Baltijā. Projekts nodrošina augstāku dzelzceļa efektivitāti – lai kravu apstrāde ostās uz dzelzceļā notiktu ātrāk. Jaunie bremzētāji nodrošina trokšņu līmeņa samazināšanos, kas apkārtējiem iedzīvotājiem ļauj dzīvot komfortablāk. Savukārt modernās drošības sistēmas ir “lēciens pusgadsimtu uz priekšu” kravu drošības ziņā. LDz valdes priekšsēdētājs Edvīns Bērziņš norādīja, ka uzņēmums atklājis pašu modernāko šķirošanas uzkalnu Baltijas reģionā. “Tas ir gan vizuāli pievilcīgs, gan ļoti vērtīgs, tās smadzenes – datortehnika, kas ir iestrādātas šajā infrastruktūras objektā, ir milzu vērtas. Tās rēķina gan vagonu svaru, vēja ātrumu, virzienu, lai vagons varētu precīzi nonākt tur, kur tam jānonāk,” sacīja Bērziņš. Viņš piebilda, ka projekta īstenošana LDz dod milzu iespējas gan no finanšu ieguvumu viedokļa, gan arī tādā ziņā, ka tas ir galvenais punkts, lai ostas varētu efektīvāk un vairāk strādāt. Viņš arī atzīmēja, ka Šķirošanas uzkalna modernizācijas projekts ir viens no tehniski sarežģītākajiem uzņēmuma īstenotajiem projektiem, un tā ietvaros ieviesti daudzi jauni tehnoloģiski un informācijas tehnoloģiju (IT) risinājumi. Projekts ir viens no priekšnoteikumiem, kas padara LDz un tranzīta ceļu uz Latvijas ostām konkurētspējīgāku.
LDz valdes priekšsēdētājs aģentūrai BNS pastāstīja, ka par spīti kravu kritumam patlaban Latvijas teritorijā ienāk divi tūkstoši vagonu. “Šis brīdis LDz nav tas labākais kravu apmēra ziņā – mums ir kur augt, un tam visam pamatā ir infrastruktūras iespējas. Es teiktu tā, ka sākumā ir infrastruktūras iespējas un pēc tam seko kravas, ja kravu īpašnieks redzēs, ka infrastruktūra nav attīstīta, viņam nebūs intereses izskatīt šeit kravu pārvadāšanas iespējas. (..) Es varu apgalvot, ka LDz pašreizējā brīdī visa infrastruktūra ir ļoti labā kārtībā, es pat teiktu, teicamā kārtībā, kas ir viens no argumentiem sarunās ar mūsu kaimiņu dzelzceļiem un kravu īpašniekiem par to, ka mums ir iespēja laicīgi, kvalitatīvi un droši pārvadāt kravas Latvijas teritorijā,” stāstīja Bērziņš. Projekta īstenošanas rezultātā Šķirotavas stacijas šķirošanas uzkalna pārstādes spēja palielināta līdz 3,5 tūkstošiem vagonu diennaktī, samazināts stacijas trokšņu līmenis, izbūvēts piecu kilometru jauns sliežu ceļš, modernizēta vadības un kontroles sistēma, uzstādīta jauna vagonu bremzēšanas sistēma – 30 jaunu lēninātāju. Attiecīgā projekta kopējās izmaksas ir 40,3 miljoni eiro, no kuriem Eiropas Savienības (ES) Kohēzijas Fonda līdzfinansējums veido 24 miljoni eiro, valsts budžeta ieguldījums ir 6,85 miljoni eiro, bet LDz projektā piedalās ar 9,53 miljonu eiro līdzfinansējumu. Projektu īstenoja uzņēmums “BMGS”, uzkalna centralizācijas un vadības sistēmas ražotājs ir “Siemens”. LDz pieder valstij. Tā koncerns nodarbojas ar kravu pārvadājumiem pa dzelzceļu un uztur infrastruktūru.